HERNÍ PRAVIDLA ŽT1967 

Po celou dobu hraní akce musí mít každý nasazenou masku, či brýle.
Sejmout masku, nebo brýle smí hráč jen v době vyhlášeného příměří!




1.) Zásah
Hraje se na zásah ne na barvu. To znamená, že zásah je platný i pokud se kulička nerozbije.
Za zásah se považuje, zasažení těla hráče, ale i zasažení věcí na těle upevněných jako batoh, sumky atp.
Za zásah se nepovažuje zasažení věci přenášené v ruce jako je zbraň, bedýnka s municí atp. Je přísně zakázáno používat jakékoli předmět
držený v ruce jako štít a za ním postupovat.
Zásah platí i od vlastního hráče.
Pokud exploduje granát v otevřeném prostoru, jeho účinek je 5m a způsobí
„těžké zranění“ všech v okruhu 5m (poloměr 2,5m od epicentra), pokud chcete přežit, schovat se za překážku nejméně 50cm výšky a šířky (smrček nestačí!).

2.) Zásah do zbraně  a vybavení přenášené v ruce
Zasažením je zbraň, či bedýnka munice poškozena a nelze je nadále používat.
Munici ze zasažené zbraně je nadále možné užívat z mun. bedýnky nikoliv.
Hráči nezpůsobí zásah jeho zbraně žádné zranění.
Hráč po zásahu zbraně použije buď záložní zbraň, zbraň půjčenou od
spoluhráče nebo pokračuje ve hře beze zbraně.
Do doby něž se dostaví na svou základnu/tábora tam ze zasažené zbraně
setře barvu a tím zbraň zprovozní. Až poté může zase zbraň používat.

3.) Zranění a ošetření
Rozlišujeme tři druhy zranění podle toho, jaká část těla byla zasažena.
Pozn.:tento systém je založen na třech aspektech a to na místě které bylo zasaženo,v některých případech na počtu zásahů, které hráč inkasuje a nakonec na tom, že zranění se bez ošetření po uplynutí 10minut od okamžiku zásahu zhorší o jednu kategorii. Z lehkého na těžké z těžkého na smrtelné.


 


3.A) Lehké zranění (volání: …ruka…, nebo …noha…)
Za lehké zranění považujeme zásah do ruky nebo zásah do nohy i více kuličkami.
Zásah do ruky: je-li hráč zasažen do ruky, oznámí zásah voláním „ruka“ a nesmí od chvíle zásahu střílet nebo provádět rukama jinou aktivitu
související s bojem nebo plněním úkolů (nesmí spoluhráči podat svou zbylou munici, nosit v rukou munici ke kulometu atp.). Hráč zasažený do ruky se však nadále může pohybovat.
Zásah do nohy: je-li hráč zasažen do nohy, oznámí zásah voláním „noha“ a nesmí se bez cizí pomoci pohybovat a nesmí vést palbu!
Pozn.: takto zasaženého hráče je možné přenášet, nebo táhnout. Hráč s vaší pomocí nemůže chodit, jakmile jej však pustíte, nebo jste zasaženi i vy, padáte na zem.

POZOR! Pokud by však hráč byl zasažen do ruky a zároveň do nohy nejde už o lehké zranění. Takovéto zranění je už považováno za těžké.


Lehké zranění může ošetřit kterýkoli hráč. Ošetření se provádí ovázáním místa zásahu obvazem na lehké (případně obvazem na těžké) zranění.
Hráč je tímto ošetřen a může bez omezení pokračovat dál ve hře s tím, že obvaz nosí až do chvíle, kdy se dostaví do nemocnice (ta je umístěna v
hlavním táboře), kde mu obvaz sejmou. Pokud hráč obvaz z rány ztratí, projeví se znovu zranění (jako by byl znovu zasažen) a je nutno ho znovu
ošetřit pozn.: pokud se obvaz pouze částečně rozmotá a nespadne z rány, muže mu ho kterýkoli hráč opět správně upravit sám sobě nikoliv!

Lehké zranění je nutné do 10minut od okamžiku zásahu ošetřit, jinak se stav hráče zhorší a lehké zranění se změní na zranění těžké. Pokud by ani
pak nebylo zranění ošetřeno, těžké zranění se po uplynutí dalších 10minut, tedy 20 minut od okamžiku zásahu, zranění se mění na smrt.

Pozn.: povinností hráče je ohlídat si tyto časové údaje, protihráč si toto podle možností kontroluje.

Příklad: Hráč je zasažen do ruky, ohlásí zásah „ruka, ruka…“ přestane střílet, či odhodí bedýnku s municí pro kulomet apod., může se však nadále
pohybovat. Může si tedy dběhnout za spoluhráčem a od něj se nechat ošetřit. Jeho povinností je kontrolovat si na hodinkách čas, který uplynul od chvíle zásahu.

Pozn.: Lehké zranění je též možné ošetřit v nemocnici (to se vám může hodit např. pokud jste v hlavním táboře poblíž nemocnice). K tomu stačí 5 minutový pobyt - nemusí se tedy použít obvaz. Hráče je nutno do uplynutí 10. minutového limitu do ní dopravit (případně pokud je hráč zasažen do ruky může si tam dojít sám).
Po příchodu zraněného do hlavního tábora (kde je nemocnice) se tento ohlásí službě v nemocnici a ta ho zapíše do knihy zraněných a ztrát,
zapíše jeho nástup do nemocnice a určí mu odchod z ní 10 min. Tímto úkonem je vyléčen a vrací se do CAMPu kde se bude hlásit
veliteli / zástupci CAMPu, jako zcela zdravý a bude čekat na znovuzařazení.

 

 

 

3.B) Těžké zranění (volání: …medik…) 
Vzniká zasažením hráče do trupu, zásahy do obou rukou, nebo nohou a nebo zhoršením zranění lehkého po uplynuti 10minut od chvíle zásahu.
Hráč padne na zem ohlásí zásah voláním "zraněný", nebo „medik“, nesmí střílet ani se bez cizí pomoci hýbat. Zraněný hráč okamžitě padne na zem na místě zásahu a dále se nepřesouvá ani o píď. Těžké zranění může ošetřit (stabilizovat) pouze medik a to obvázáním místa zásahu obvázáním těžkého zranění. Zranění se obvazuje na uniformu, ovšem je třeba nejprve sejmout vše co by tomuto vadilo jako taktickou vestu, opasek se sumkami a pod. zasažený přitom leží pasivně a v žádném případně nepomáhá medikovi!
Tímto úkonem je stav zraněného pouze stabilizován (nikoli vyléčen) a přestane běžet časový limit 10 minut, po jehož uplynutí by se stav
zraněného zhoršil na smrtelné zranění. Hráč je však nadále zraněný a nesmí střílet, nebo se bez cizí pomoci hýbat. Pro vyléčení těžkého zranění je třeba ho dopravit do nemocnice. To se provede tak, že zasaženého hráče musíte odvléci, či odnést (např. na zádech) do místa evakuace, sanitky, nebo přímo do nemocnice (pokud je poblíž). Pokud zraněného pustíte nebo jste sám zasažen, padne ihned opět na zem, v žádném případě nepůjde samostatně! Po dopravení zraněného do nemocnice se tento ohlásí v nemocnici kde ho služba zapíše do knihy zraněných a ztrát, zaznamená jeho nástup do nemocnice a určí mu čas odchodu z ní. K vyléčení těžkého zranění je třeba 30minutový pobyt v nemocnici. Před odchodem z nemocnice hráč sejme obvaz smotá ho (k dalšímu použití).
Tímto úkonem je vyléčen a vrací se do CAMPu kde se bude hlásit veliteli / zástupci CAMPu, jako zcela zdravý a bude čekat na znovuzařazení.

Pozn.: Pokud je hráč dopraven před uplynutím 10minut od okamžiku zásahu do nemocnice není třeba jej obvazovat (stabilizovat). Samotný úkon obvázání zranění obvazem slouží pouze ke stabilizaci zraněného k tomu, aby přestal běžet 10minutový limit, po jehož uplynutí by se stav zhoršil na smrtelné zranění. 
 

Pokud je hráč po obvázání znovu zasažen mění je jeho zranění o stupeň výš: Ošetřené lehké zranění + zásah do končetiny = těžké zranění.

Ošetřené lehké zranění + zásah do těla = smrt.

Ošetřené těžké zranění + další zásah kamkoliv = smrt.


3.C) Smrtelné zranění
Vzniká zásahem hráče do oblasti hlavy nebo krku a nebo zhoršením zranění těžkého (po uplynutí 10minutového limitu na ošetření-stabilizaci). Dále pak dotekem protihráče, nebo dotykem zbraně protihráče (simulace bodáku na zbrani).
Smrtelně zraněný hráč padne na zem, vytáhne a nachystá si reflexní vestu. Nesmí střílet, mluvit s ostatními hráči, na cokoli upozorňovat atp., je prostě mrtvý!.
Až se přestřelka v jeho blízkosti uklidní, nejdříve však po pěti minutách (aby dal možnost hráčům ukořistit od něj munici a vybavení), jako první věc na sebe viditelně umístí reflexní vestu (např. kolem krku, na hlavu, na zbraň...), pak teprve může odcházet. Zvedne se a pokud možno po cestě odchází do CAMPu do nemocnice (ve tmě použije svítilnu v kombinaci s vestou, aby ostatní poznali že je „mrtvej“ a jen prochází.
Cestou se chová tak, aby minimálně rušil hru ostatních hráčů. O tom co cestou viděl atd. nesmí s nikým mluvit!
Po příchodu do nemocnice, se ohlásí službě. Ta ho zapíše do knihy ztrát a zranění a určí mu čas odchodu s eskortou z nemocnice do zajateckého tábora. Po celou dobu pobytu v nemocnici a zajateckém táboře má na sobě hráč reflexní vestu a nebude mluvit s nikým o okolnostech jak, kde a kým si pro něj přišla „zubatá“! (to si nechte až na pokec po hře)


POZOR: Nebude žádné oficiální mrtvoliště, ale pouze nemocnice a zajatecký tábor. Tím pádem mrtvý, ztratí svou roli ve hře, svou jednotku i zbraň,
kterou odevzdá do muničního skladu (nemusíte se bát o její ztrátu) a bude eskortován do zajateckého tábora! 
 


4.) Plembák - přilba:
Hráč který má vojenskou nebo zásahovou přilbu ( i plastová ) se vyjímá z pravidel v bodu zásahu do hlavy, takový hráč je zasažitelný jen v oblasti obličeje a krku, to znamená pokud je zasažen do přilby, jeho zasažení není ani vážné ani lehké a pokračuje dál ve hře s tímto omezením: šoková pauza cca 20 vteřin - hlasitě napočítat do dvaceti! Po tuto dobu nesmí opětovat palbu, ani provádět jakoukoli činnost.
Prostě mrskne sebou na zem, nahlas napočítá do dvaceti a pokud není následně zasažen do těla, či končetin může pokračovat ve hře!

Každý další zásah kamkoliv mimo přilbu (i při počítání) platí stále pravidla o zraněních a zásazích.

Může být ovšem smrtelně zraněn a to: Dotekem protihráče, nebo dotekem zbraně protihráče (simulace bodáku na zbrani).

 

 

5.) Vesta:
Hráč , který je vybaven neprůstřelnou vestou se vyjímá z pravidel v bodu Těžkého zranění, takový hráč je zasažitelný jen v oblasti obličeje, krku,
rukou a nohou a to znamená, že pokud je zasažen do vesty, jeho zranění není ani vážné ani lehké a pokračuje dál ve hře s omezením - šoková pauza 20 vteřin - zase hlasitě napočítat do dvaceti. Po tuto dobu nesmí opětovat palbu, ani provádět jakoukoli činnost.
Prostě mrskne sebou na zem na místě zásahu, napočítá nahlas do dvaceti a pak teprve může pokračovat ve hře!
Teoreticky tedy neznají pojem těžké zranění.

Každý další zásah i při počítání platí pravidla o zraněních a zásazích.

Může být ovšem smrtelně zraněn a to: Dotekem protihráče, nebo dotykem zbraně protihráče (simulace bodáku na zbrani).

POZOR: Za neprůstřelnou vestu je platná buď originální, nebo přesná kopie, včetně, tvaru a váhy!!!
Taktická vesta "dovážená" např. na 7 kg se za neprůstřelnou vestu nepovažuje!!!


 


6.) Kulomet:
1) Zásobník je omezen na 200 kulí max.
2) Délka dle pravidel MP.
3) Zbraň musí být vybavena dvojnožkou a pažbou a v rámci možností by měla proporcemi kulomet připomínat
4) Funkce kulometčíka je přenosná se zbraní
5) Kulomet nesdílí munici s ostatními hráči, obousměrně! Množství nesené munice v plechových nábojových schránkách je neomezená.
 

6.) Váha kulometu minimálně 5kg

 


7.) Vybavení,zbraně a munice
Každý hráč může nést u sebe omezené množství vybavení jako je munice a obvazy.
Mimo zdravotníka mohou u sebe hráči mít max. 2obvazy.
Zdravotník může nést max. 4 obvazy na těžké zranění a 6 obvazů na zranění lehké.
Pro doplnění zdravotnického materiálu do tohoto limitu se mohou hráči dostavit do nemocnice a tam si obvazy vyzvednout-pokud jsou však na skladě.
S municí je to obdobné. Hráč smí mít u sebe omezený počet munice a to následovně. 
Všicni hráči mimo kulometčíka mohou mít u sebe max.150, nebo 180ks munice. A to následovně: ten kdo má na zbrani zásobník na max. 30ks má limit  max. 180 ks, ten kdo má na zbrani větší zásobník max. však na 50 ks má limit 150ks munice (tedy malý bonus pro hráče s menšími zásobníky).  
Kulometčík smí mít u sebe v zásobníku na zbrani max. 200 ks.
Ostatní munice nad limit 200ks bude přenášena v plechových nábojových schránkách a nebudede omezena.
Nábojové schránky si přivezte vlastní, čím více pro 1. kulomet tím lépe!

Příklad:
Střelec má na zbrani zásobník na 30 ks a sebou ještě dalších 150 ks v tubách, to je dohromady 180 ks.
Střelec má na zbrani zásobník na 50 ks a sebou ještě dalších 100 ks v tubách, to je dohromady 150 ks.
Kulometčík má na zbrani zásobník na max. 200 ks ve schránkách u kohokoliv/obsluha neomezeně. 

Munici která překračuje uvedené limity, budou mít hráči uloženu táboře ve stanech. 
Nebo může určený člen družstva / týmu ve funkci sapéra ("Apen") nést ostatním munici navíc v batohu, hráči si poté mohou z tohoto batohu 
během hry munici doplňovat. Nejvýše však zase do limitu!
Munice v batohu je neomezená (kolik "Apen" unese).
Hráči si mohou munici během hry předávat, ale nesmí přesáhnout svůj limit.

POZOR: munice do kulometu nelze použít do ostatních zbraní a opačně.

Počet munice bude pořadateli namátkově kontrolován!
 



8.) Ukořistěné vybavení
Od mrtvého nebo zraněného popř. zajatého protivníka je možné ukořistit munici nebo obvazy. Je však třeba dát pozor na limit nesené munice nebo obvazů.
Munice do kulometu se však nesmí použít jako munice pro střelce.
Pozn.: Celé tuby, či muniční bedýnky na munici do kulometu, je ukořistit zakázáno! Můžete si však přesypat jejich obsah v tubách do vlastních tub / bedýnek, ale zase jen do limitu!

Příklad:
Hráč s padesátkovým zásobníkem má u sebe 1 obvaz a 50ks munice. Smrtelně zraněný protivník má u sebe 2 obvazy a 150 ks munice. Hráč si od něj může vzít
1 obvaz a 100 ks munice. Dohromady pak bude mít 2 obvazy a 150 ks munice, což je jeho maximum. Ukořistit munici nebo obvazy může kterýkoli hráč, ne jen ten co protivníka zasáhl.

Uvedená pravidla platí pro členy pravidelné US.


Pro členy jednotky "NVA a VC" platí tatáž pravidla s těmato úpravami
Počet munice kterou smějí nést je omezena na 200ks pro střelce a
pro kulomet opět neomezena. 



 

9.) Nástrahy a pasti
Jelikož má Vietnamská strana dlouholeté zkušenosti s  partyzánským způsobem boje, tedy známou taktikou Vietcongu, tak budou na hráče čekat i nějaké ty nástrahy - Punje.
V případě, že se některý z hráčů (platí pro obě strany) "chytí do nějaké pasti je toto povážováno za "Těžké zranění"  (viz bod 3.B). Nástrahy nebudou nebezpečné tzn. nezpůsobí žádné zranění, ani újmu- max. leknutí.

 

 

10.) Miny, granáty a pasti s "výbušninou"
Způsobují pouze těžká zranění v okruhu 5m, tzn kdo bude od exploze vzdálen do 2,5m platí pro něj pravidlo "Těžké zranění" (viz bod 3.B).
Ochrání vás pouze pevná překážka - val, silný strom, jáma (malý smrček nestačí)

 



Pokud bude prostor v lese velice suchý (pískové podloží) nebude pyrotechnika povolena mimo tu kterou schválí pořadatel!!!
Mohou se používat i paintballové granáty, či PB-miny.

Bude se hrát na „jeden“ život po celou akci!!!
I v případě zabití hráče během prvních minut hry je povinen nastoupit do zajateckého tábora a zůstat v něm podle rozkazu jeho velitele!!!
Ovšem nebojte se, že už si nezahrajete!

Na akci bude vyžadována disciplinovanost, ochota spolupracovat a vysoká bojová morálka!

Za porušení bojových úkolů, jako třeba usnutí na stráži atd. se bude trestat!

Pokud někdo neuposlechne rozkaz, či záměrně poruší  pravidla, okamžitě bude ze hry vyloučen!!!



POZOR:
ZNALOST PRAVIDEL BUDE PŘED ZAČÁTKEM HRY PROVĚŘENA.
KDO BY PROKÁZAL NEZNALOST ZÁKLADNÍCH USTANOVENÍ A TÍM DEFAKTO KAZIL HRU OSTATNÍM, NEBUDE KE HŘE PŘIPUŠTĚN!



(Photo by: LIFE magazine)